هشدار رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش نسبت به حذف ناقص کنکور به جای حذف تدریجی آن

هشدار رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش نسبت به حذف ناقص کنکور به جای حذف تدریجی آن

رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش نسبت به حذف ناقص کنکور به جای حدف تدریجی آن هشدار داد.


به گزارش فکریتو به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست خبری به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی با تبریک این ایام گفت: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی برای ارزیابی مسیر طی شده است و رسیدن به مرحله رقم زدن حرکت آینده و دستیابی به الگوی اسلامی، ایرانی است.

وی افزود: در عرصه نظام تعلیم و تربیت توانسته ایم جهت گیری نظام آموزشی را به سمت جهت گیری بومی،  ملی و اسلامی تغییر دهیم. اکنون صاحب‌نظران حوزوی و آموزشی وارد عمل شدند و دستیابی به مبانی نظری تعلیم و تربیت دستاورد مهمی است. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: امیدوارم دانش‌آموزان با استفاده از این طرح با قوت بیشتری خودباوری و متفکر بودن را تمرین کنند و برنامه درسی ملی به عنوان سند مترقی می تواند مورد توجه جامعه نخبه ما باشد.

حجت الاسلام ذوعلم بیان کرد: خوشبختانه مدیران و دبیران ما از درس ملی استقبال می کنند ولی اینکه مهارت های لازم وجود دارد یا نه باید تلاش کنیم این مهارت ها مهیا شود.

وی ادامه داد: کنکور مانع اساسی برای تفکر اصیل در مدارس است. اگر کنکور خیلی هم خوب برگزار شود توان علمی در قالب محفوظات دانش آموزان را می سنجد و بعد توانمندی های معرفتی و هوش عملی دانش آموزان را نمی سنجد. من بچه هایی که در مدارس ما تنبل تلقی می کنند را تنبل تلقی نمی کنم بلکه استعدادهای دیگر این دانش آموزان شناسایی نشده است.

حجت الاسلام ذوعلم بیان کرد: خطر این وجود دارد که به جای حذف تدریجی کنکور به حذف ناقص کنکور برسیم. این خطر است که کنکور برای دانشگاه های خاصی وجود داشته باشد آسیب های جدی دارد.
وی ادامه داد: ما پژوهش آسیب شناسی حوزه کنکور را آغاز کردیم. نکته دیگر این است که در این شرایط حدف ناقص کنکور عده دیگری از دانش آموزان پشت کنکوری خواهند بود چون برای دانشگاه های خاصی تلاش می کنند. طرح هایی داریم و حاضریم بنشینیم و گفتگو کنیم.

وی بیان کرد: ما راهکار برای استفاده از بخش خصوصی جهت توانمندی کتاب و محتوای کتب درسی داریم ولی محتوای امروز کتاب های درسی برای دانش دانش آموزان کافی است.