۵ اشتباه بزرگ کنکوری ها و راه برطرف کردنشان

۵ اشتباه بزرگ کنکوری ها و راه برطرف کردنشان

شناسایی اشتباهات بزرگ و رایج در کنکور، برای سه دسته از داوطلبان کنکور حسابی مفید و آموزنده است:

۱- کسانی که سال گذشته دچار شکست در کنکور شده اند و درصدد پیدا کردن اشتباهات در کنکور سال گذشته و رفع آن ها هستند.

۲- کسانی که در ابتدای مسیر کنکور قرار دارند و میخواهند از ابتدا، برنامه ریزی دقیق و بدون نقصی داشته باشند.

۳- کسانی که در میانه ی راه کنکور هستند و احساس می کنند شیوه ی مطالعه و برنامه ریزی ا« ها بازدهی کافی ندارد و دچار اشتباهات مطالعه یا برنامه ریزی شده اند.

اگر جزو هر یک از این سه گروه هستید، شک نکنید که همراهی با این مقاله، به شما عینک جدیدی خواهد داد که هرجا دچار اشتباهی میشوید، یک ضربدر قرمز جلوی چشمتان ظاهر شود و علامت هشدار را دریافت کنید!

شناسایی ۵ اشتباه بزرگ کنکوری ها

در ابتدا بگوییم که دقت داشته باشید، ممکن است اشتباه بزرگ شما، بتوانید ششمین مورد این لیست باشد و لازم است که خودتان آن را کشف کنید. اما این ۵ مورد به شما شیوه ی تشخیص دادن تصمیمات و روش های درست و غلط از هم را آموزش می دهد. پس تمام این پنج اشتباه کنکوری ها را بخوانید حتی اگر احساس می کنید بعضی از موارد ایراد اصلی کار شما نیستند.

۱- تقلید از برنامه ریزی دیگران برای کنکور

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که می تواند تمام زحمات شما را هدر دهد و مانع یادگیری مطالب کنکور شود، تقلید کردن از زمان بندی، شیوه یادگیری و تکنیک های تست زنی دیگران است. زیرا در این روش شما هیچ توجهی به شیوه های مناسب خود نمی کنید. ممکن است شما بعد از ظهرها انرژی بالاتری داشته باشید و زمان مناسبتری باشد تا درس های محاسباتی و سنگین خود را بخوانید اما تقلید از برنامه ی دوستتان (که از قضا در آزمون های آزمایشی از شما رتبه بهتری می گیرد) باعث شود در برنامه خود ساعات اولیه روز را برای مطالعه این درس ها تعیین کنید و اینکار باعث شود تکنیک تست زنی شما برای کنکور هرگز تقویت نشود.

راهکار:

ترجیحا با کمک یک مشاور تحصیلی خصوصی یک برنامه شخصی سازی شده طراحی کنید. ممکن است بخشی از این کار به تنهایی هم ممکن باشد. اگر بر خلاف توصیه مشاوران تحصیلی دپارتمان بارسا، قصد دارید برنامه ریزی برای کنکور را به تنهایی انجام دهید، نکات زیر را در نظر داشته باشید تا دچار اشتباهات بزرگ در کنکور نشوید:

۱) توجه به نقاط ضعف و قوت:

برنامه خود را با توجه به نقاط ضعف و قوت خود طراحی کنید. به نقات قوت خود اهمیت زیادی بدهید و تمام وقتتان را با درس هایی که در آن ها ضعف دارید نگذرانید. بالا بردن درصد در درس هایی که آن ها را به خوبی درک می کنید می تواند برگ برنده شما در کنکور باشد. در عین حال، استفاده از متدها و کلاس های رفع اشکال برای درس هایی که در آن ها ضعف دارید حتما باید در برنامه شما گنجانده شود.

۲) توجه به ساعات یادگیری بالا

سعی کنید مهم ترین درس های خود را در ساعاتی بگنجانید که کمتر دچار خستگی، خواب آلودگی و عدم تمرکز هنگام درس خواندن می شوید.

۳) استفاده از تکنیک های تست زنی

حتما تست زنی را در برنامه خود قرار دهید و هر بار یک تکنیک را تست زدن استفاده کنید. بعد از امتحان کردن انواع روش های تست زنی، می توانید عملکرد خود را مرور کنید تا ببینید چه شیوه ای از تست زدن برای شما مناسب است.

۴) توجه به ترتیب درس ها

ممکن است بعضی از دانش آموزان ترجیح بدهند در جلسه کنکور، کار خود را با تست های دشوارتر شروع کنند در حالیکه دیگران، در صورت انجام این کار ذهنشان خسته شود و بخواهند به صورت ترکیبی به سوالات پاسخ دهند یا اول از درس های ساده تر شروع کنند. تحلیل نتایج آزمون های آزمایشی و عملکردتان در آن ها، به شما کمک می کند بدانید جزو کدام دسته هستید و می خواهید سوالات هر دفترچه کنکور را به چه ترتیبی پاسخ دهید.

۲. بی توجهی به تست زنی

یکی از بزرگترین اشتباهات کنکوری ها، صرف کردن تمام وقت خود برای مطالعه منابع اصلی کنکور است. درحالیکه شما تا زمانی که با شیوه و منطق سالات کنکور آشنا نباشید و ذهنیت طراحان سوالات کنکور را نشناسید، ممکن است تمرکز خود را صرف قسمت های اشتباهی از منابع درسی کنید.

راهکار:

حتما در کنار منابع اصلی از کتاب های کمک درسی و منابعی که تست های کنکور و تست های تالیفی دارند استفاده کنید و زمان درس خواندن برای کنکور را به دو نیم تقسیم کنید. پنجاه درصد زمانتان را درس بخوانید و پنجاه درصد دیگر را تست بزنید.

۳. تحلیل نکردن آزمون ها

تحلیل کردن آزمون های آزمایشی یا حتی زمان هایی که خودتان تست می زنید می تواند وجب یادگیری سطح بالا و عمقی شود. بسیاری از اوقات پاسخ اشتباه دادن به یک سوال و عدم موفقیت در یک آزمون، می تواند باعث شود شما آن مبحث که در آن ضعیف عمل کرده اید را به بهترین شکل یاد بگیرید چون مغز ما اشتباهاتش را به حافظه طولانی مدت می سپارد. به همین دلیل حتما هرکس در ذهن خودش، چند خاطره از بزرگ ترین اشتباهات درسی اش دارد.

راهکار:

تحلیل آزمون بخش های مختلفی دارد که هر قسمت از آن، به یک بعد از عملکرد شما در کنکور کمک می کند. همیشه وقتی یک تست مربوط به بخش های حفظی را اشتباه زده اید برگردید و درسنامه مربوط به آن بخش را مرور کنید. اگر یک تست محاسباتی را اشتباه پاسخ داده اید، بعد از یاد گرفتن شیوه درست پاسخ دادن به آن، یک یا دو تست مشابهش را حل کنید.

سعی کنید به یاد بیاورید که در هنگام آزمون، چه شیوه ی تفکر غلطی موجب به اشتباه افتادن شما شده بود و صحیح آن را با خود تکرار کنید تا در ذهنتان جایگزین روش غلط شود.

۴. استفاده از منابع متعدد کنکوری

استفاده همزمان از چند منبع کمک درسی برای یک محتوای درسی، باعث عدم انسجام معالطعه برای کنکور می شود. مطالعه دقیق یک منبع متوسط بسیار بهتر از این است که شما چند منبع عالی و جامعه را به صورت همزمان بخوانید.

راهکار:

پیش از انتخاب منابع کنکور، به اندازه کافی تحقیق کنید و از میان منابع مناسب کنکور، یک یا نهایتا دو کتاب برای هر درس برگزینید. اگر این مقاله را بعد از خرید منابع کنکور مطالعه می کنید، از میان منابعی که دارید با مشورت از معلمان خود، یکی از آن ها را در اولویت بگذارید و توجهتان را بین چند منبع تقسیم نکنید.

۵. متعادل نبودن برنامه ریزی کنکور

هر نوع عدم توازن در برنامه ریزی می تواند یک اشتباه بزرگ کنکوری باشد. وقتی برنامه را نوشتید از خودتان بپرسید روی چه چیزی در این برنامه تاکید زیادی شده است؟ هرجا از میانه روی خارج شدید، آنجا نقطه ضعف برنامه ریزی شما برای کنکور است.

راهکار:

تمامی افراط و تفویط ها را از برنامه حذف کنید. افراط می تواند انواع گوناگونی به خود بگیرد و گاهی خودش را آنقدر پنهان کند که شما متوجهش نشوید. ما در زیر چند نمونه از رایج ترین این اشتباهات در برنامه ریزی کنکور را نام می بریم تا منظور برایتان روشن شوید:

  • اختصاص دادن چند ساعت متوالی به یک درس خسته کننده
  • تاکید بیش از حد روی نوعی از تست که به آن علاقه دارید یا بالعکس، در پاسخگویی به آن احساس ناتوانی می کنید
  • پر فشار کردن بخش مشخصی از روز مانند صبح یا عصر و تقسیم نکردن درس ها با چگالی یکسان
  • نداشتن انعطاف زمانی و وجود مقررات زیاد و جزئی در برنامه
  • آزادی زیاد برای خواب، تغذیه و استراحت.
  • و…