ثبت‌نام یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کنکور ۹۸

ثبت‌نام یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کنکور ۹۸

معاون اجرایی سازمان سنجش گفت: تا به امروز تعداد داوطلبان شرکت در آزمون کنکور ۹۸ به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده که با توجه به زمان باقی مانده برای ثبت نام، این آمار تغییر خواهد کرد .


به‌گزارش فکریتو به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی، محمودرضا رحیمیان در نشستی با اصحاب رسانه اظهار داشت:تاکنون یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفر در آزمون سراسری ۹۸ شرکت کردند که نزدیک به ۶۰۰هزار نفر رشته علوم تجربی، ۱۶۰هزار نفر ریاضی، ۲۷۰هزار نفر علوم انسانی، ۹۸هزار نفر هنر و ۱۶۰هزار نفر هم زبان هستند.

وی افزود: نحوه پذیرش داوطلبان در دانشگاه‌ها در سال ۹۸ به دو شیوه “شرکت در آزمون” و “براساس سوابق تحصیلی” صورت می گیرد.

رحیمیان افزود: پذیرش داوطلبان بر پایه سوابق تحصیلی به این صورت است که داوطلب بدون نیاز به شرکت در آزمون کنکور و در برخی از رشته‌ها( که به صورت اطلاعیه از طریق سازمان سنجش از ۲۰ اسفند سال جاری اعلام می‌شود) ثبت نام می کند و نتیجه قطعی پذیرش، در شهریورماه اعلام می‌شود.

معاون اجرایی سازمان سنجش تصریح کرد: آن دسته از داوطلبانی که تمایل به پذیرش در سایر رشته‌های دانشگاهی دارند نیاز است طبق روال سال‌های گذشته در آزمون کنکور شرکت کنند که پس از تصحیح اوراق و اخذ نتیجه در شهریورماه، در صورت پذیرش در آزمون به دانشگاه ورود پیدا خواهند کرد.

رحیمیان بیان کرد: تعدادی از رشته‌ها متقاضیان اندکی دارد و قابلیت تفکیک براساس معدل دیپلم را دارند اما در برخی  رشته‌ها تعداد متقاضیان زیاد است و ملاکی برای جداسازی این رشته‌ها وجود ندارد مگر اینکه آزمون کنکور برگزار شود.

وی در خصوص ترمیم سوابق تحصیلی بیان کرد: در این رابطه با توجه به اینکه ملاک پذیرش سوابق تحصیلی بود امکان ترمیم نمرات با برگزاری آزمون مجدد برای داوطلبان وجود داشت و در صورتی که این ترمیم بعد از زمانبندی مشخص شده انجام شود قابل اعمال نبوده و برای سال بعد می‌توان از آن استفاده کرد.

معاون اجرایی سازمان سنجش خاطرنشان کرد: در پذیرش از طریق آزمون هم سوابق تحصیلی تاثیرگذار خواهد بود و مطابق مصوبات برای نظام جدید ۳-۳-۶ معادل ۳۰درصد در رتبه داوطلبان تاثیر مثبت خواهد داشت و برای داوطلبان نظام قدیم هم ۵درصد از معدل پیش دانشگاهی و۲۵درصد از معدل دیپلم در رتبه داوطلب تاثیر مثبت خواهد داشت، البته درخصوص کسانی که تا مردادماه موفق به اخذ دیپلم نشوند، سوابق تحصیلی در نتیجه آزمون تاثیرگذار نخواهد بود.

رحیمیان اضافه کرد: تا به امروز داوطلبان شرکت در آزمون کنکور ۹۸ حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند که با توجه به زمان باقی مانده برای ثبت نام، این آمار تغییر خواهد کرد.بیشترین آمار داوطلبان به گروه تجربی با ۶۲۰ هزار داوطلب اختصاص دارد و به ترتیب در گروه ریاضی ۱۶۰ هزار داوطلب، هنر ۹۸ هزار نفر، زبان ۱۶۰ هزار نفر و انسانی با ۲۷۰ هزار داوطلب ثبت نام کرده اند.

وی بیان کرد: کنکور سال ۹۸ در روزهای سیزدهم و چهاردهم تیر ماه برگزار خواهد شد. فرصت ثبت نام کنکور از ۱۹ تا ۲۲ اسفندماه تمدید خواهد شد و داوطلبان می‌توانند در این فرصت نسبت به ثبت نام اقدام کرده یا در صورتی که قبلا ثبت نام کرده اند، نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام کنند.

منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی