در تعطیلات ناخواسته چه کنیم؟

در تعطیلات ناخواسته چه کنیم؟

در تعطیلات ناخواسته چه کنیم؟

این روزها شرایط داوطلبان آزمون سراسری، به ویژه دانش‌آموزان سال دوازدهم، با سال‌های گذشته تا حدودی متفاوت است و لازم است که نحوۀ آمادگی علمی داوطلبان آزمون سراسری نیز متفاوت باشد، و البته شرایط ویژه همیشه برای افراد خلاق و توانمند، فرصتی برای موفقیت بیشتر و رسیدن به قلۀ کامیابی است؛ زیرا آنها می‌دانند که چگونه به جای اضطراب و اظهار ناراحتی، از زمان‌های خود به خوبی بهره ببرند. در اینجا نکاتی چند برای اینکه شما نیز در شمار این گروه قرار بگیرید، خدمتتان ارایه می‌کنیم.


حفظ آرامش، کلید موفقیت

مطالعات زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند حفظ آرامش در شرایط بحرانی، با بهره‌وری، رابطه تنگاتنگی دارد. قابلیت کنترل احساسات و حفظ آرامش، هنگامی که تحت فشار قرار گرفته‌اید، مستقیماً به عملکردتان ارتباط پیدا می‌کند. طی آزمایشی که وب سایت «تلنت اسمارت» روی تعداد قابل توجهی از افراد انجام داده است، مشخص کرده است که ۹۰ درصد کسانی که عملکرد خوبی در محیط کار دارند، مهارت زیادی دارند تا احساسات خود را در شرایط استرس‌زا کنترل کنند، و همین مساله، به آنها کمک می‌کند که خونسردی خود را حفظ کنند.

برای مثال، ما نیز می‌دانیم که برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی بسیاری از شما دچار اختلال شده و این مساله، خاطرتان را آزرده کرده است؛ اما اکنون زمانی است که می‌توانید در مدت کوتاهی دوباره فکرتان را متمرکز کنید و با شرایط جدید کنار بیایید تا ذهنتان راهکار تازه‌ای را پیدا کند. متاسفانه معمولاً در شرایط حساس و بحرانی، ذهن انسان به صورت ناخوداگاه، بدترین اتفاقات ممکن را پیش‌بینی می‌کند و این تصورات اغراق‌آمیز، قدرت فکر کردن و تصمیم‌گیری به موقع را از فرد می‌گیرد. سعی کنید که به جای ترسانیدن خود با تخیلات، سریع فکرتان را جمع کنید و به فکر راه حل باشید، و به جای فکر کردن به اتفاقات بد و کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید، به جنبه‌های مثبت بیندیشید. مطمین باشید که هرچه بیشتر تمرین مثبت‌اندیشی کنید، کمتر دچار اضطراب و استرس می‌شوید.

صدا و سیما و  کلاس‌های آموزشی  

خوشبختانه در روزهای اخیر، صدا و سیما، تصمیم به برگزاری کلاس‌های درس در شبکه آموزش به عنوان آموزش‌های مکمل در نظر گرفته است. به گفتۀ مسعود احمدی افزادی، مدیر شبکۀ آموزش، این شبکه، با تشریح و حل مسایل، نظام منسجم آموزشی را به کمک دانش‌آموزان دوره‌های متوسطه و ابتدایی می‌آورد.

مطالعۀ دروس پایه و رفع عقب ماندگی‌ها

همه می‌دانیم که داوطلبان کنکور، علاوه بر کتاب‌های سال آخر، باید بیشتر کتاب‌های سال دهم و یازدهم (نظام جدید) و کتاب‌های اول و دوم و سوم متوسطه (نظام قدیم) را مطالعه کنند؛ در واقع، مشکل اصلی  دانش‌آموزان کنکوری این است که زمان لازم را برای مطالعۀ دروس پایه ندارند یا در بعضی از مباحث دروس پایه، ضعف‌هایی دارند. این روزها بهترین فرصت برای رفع این ضعف‌ها و مطالعۀ عمیق و دقیق دروس پایه  یا درس‌های نیمسال اول سال دوازدهم است. توجه داشته باشیدکه شما بخش اصلی و عمدۀ دروسی را که در آزمون سراسری از آنها سؤال طرح می‌شود، آموزش دیده‌اید و کنکور نیز یک مسابقۀ علمی است و قرار نیست که شما به همۀ سؤال‌های آن، پاسخ صحیح بدهید، بلکه باید در مقایسه با سایر داوطلبان، وضعیت بهتری در این آزمون داشته باشید، و  چون سؤال‌های کنکور از هر سه پایۀ دهم، یازدهم و دوازدهم طرح می‌شود، پس به راحتی می‌توانید به جای اینکه  به خاطر درس‌های باقی مانده، اظهار نگرانی و کلافگی کنید، به مطالعۀ درس‌های داده شده و دروس پایه بپردازید و با حل تست‌های متعدد، مطالب را در ذهن خود تثبیت کنید؛ به گونه‌ای که مطمین باشید بر این مباحث، کاملاً مسلط هستید.

کتابها و دی‌وی‌دی‌های کمک آموزشی

می‌توان در شرایط حاضر، از کتاب‌ها و دی‌وی‌دی‌های کمک آموزشی، که به توضیح و تحلیل مباحث درسی پرداخته است و با حل تمرین‌ها و تست‌های متنوع، باعث تثبیت مطالب و رفع اشکال‌های احتمالی می‌گردد، استفاده نمود.